Tuesday 12 July 2011

Puasa Jururawat

Tidak sabar rasanya menyambut Ramadhan , bulan yang penuh keberkatan dan mulia. Bukan saja keberkatan nya dinanti tetapi suasana dan kenangan berbagai dibulan Ramadhan begitu nostalgia. Sebagai jururawat bukan semua hari dibulan ramadhan dapat dikecapi nikmat berbuka bersama keluarga. Bekerja shif ada kalanya berbuka puasa bersama rakan2 di tempat kerja malah bersahur juga. Di sinilah pengorbanan keluarga, suami dan anak2 yang sudah akur berbuka puasa dan bersahur tanpa isteri di rumah.

Berbuka puasa di tempat kerja bukanlah seperti di rumah sendiri, tiada hidangan atas meja.Tugas dan tanggungjawab perlu diutamakan. Pengalaman bekerja di bilik bersalin,tatkala azan berkumandang menandakan waktu berbuka puasa, adakalanya saat itulah juga seorang lagi  insan baru akan lahir ke dunia. Teringat pengalaman berbuka puasa dengan cara  meneguk air sejuk yang dituang oleh rakan seperjuangan ke dalam mulut kerana telah bersarung tangan untuk menyambut insan baru ke dunia.Itulah juadahnya. Alhamdullilah ketika itu terasa nikmat air sejuk yang mengalir ke tekak begitu menyegarkan. Ada ketikanya begitulah caranya kami jururawat berbuka puasa di tempat kerja. Tangisan bayi comel yang sihat dan senyuman ibu menatap bayinya yang baru lahir, menghilangkan segala rasa lapar dan dahaga hari itu.

Harapan ku semoga insan yang ku sambut lahir ke dunia ini menjadi insan yang berguna yang mengenang jasa ibu dan bapanya dan juga pemerintah yang menyediakan kemudahan menyambut kehadirannya di dunia ini dan semoga tidak menjadi insan mudah lupa dan mengkhianati  bangsanya sendiri dijalanan. AMIN

ILoveAllaah.com
Most of us do shopping for Eid on the last 10 days of Ramadan, which is a very crucial time for us on performing our Ibadah, since those days are the most important days where we can observe the Laylatul Qadr and earn a lot of reward.

So, instead of being bothered with the shopping stuffs, do shopping for Eid now and make yourself busy with lots of Ibadah on the last 10 days of Ramadan..

No comments:

Post a Comment