Tuesday 5 July 2011

Rujukan jururawat

Salam
Untuk kita jurrurawat semua... fikirlah apa yang perlu kita lakukan.


1
KAJIAN KES
Dilema Wad Ortopedik
Oleh : Pn. Lee Lang Eng & Ab. Hamid Ali
Kursus Penulisan Kajian Kes
INTAN Bukit Kiara, Kuala Lumpur.

En. Aziz Pengarah Kolej Kejururawatan memikirkan bagaimana cara untuk menyediakan satu laporan dan cadangan untuk imej Kolej. Surat Rasmi yang dihantarkan kepadanya oleh seorang pensyarah pakar ortopedik pada 9 Mei 2009 mengenai kes seorang jururawat terlatih yang menjalankan prosedur pembalutan di wad Ortopedik telah menyentuh perasaanya. Dalam perbincangannya bersama  En. Abu Penolong pengarah, En. Aziz merasakan pihak kolej mesti mengambil langkah segera terhadap perkara tersebut kerana
Kolej ini adalah pusat latihan teringgi Kejururawatan. Seharusnya ia menjadi contoh kepada kolej-kolej lain yang ada di Malaysia.  Mesyuarat bersama Ketua-ketua Unit telah diadakan untuk melihat keadaan sebenar apa yang telah berlaku serta memulihkan semangat berkerja di kalangan pegawai supaya prestasi mereka tidak terjejas dengan peristiwa yang telah berlaku.  KEJADIAN YANG BERLAKU Pada 8 Mei 2009 Jururawat terlatih(JT) Maznah, seorang JT dalam Wad Ortopedik telah menjalankan pembalutan ke atas seorang pesakit yang patah tulang tangan kanannya kerana kemalangan. Ketika itu, pakar ortopedik En. Ranjit telah melihat prosedur tersebut dijalankan. Beliau tidak berpuas hati dengan  teknik yang dilakukan ke atas pesakit tersebut. Dengan suara yang tinggi beliau memarahi JT Maznah. Selepas itu En. Ranjit
terus menghantar sepucuk surat kepada Pengarah Kolej menyatakan pihak kolej gagal menunjukkan cara mengajar cara-cara pembalutan yang betul terhadap jururawat.

2.
Pengarah Kolej Kejururawatan telah memanggil  ketua-ketua unit dan jururawat klinikal sebagai respons terhadap surat berkenaan. Pada masa itu juga prosedur pembalutan telah didemontrasikan di hadapan peserta kolej lalu dibandingka  dengan teknik sebenar prosedur pembalutan melalui CD dan Internet. Selepas itu JT Maznah dipanggil untuk menunjukkan tatacara melakukan pembalutan yang telah dilakukan oleh beliau.  Dalam Wad Ortopedik HAS Pada 8 Mei 2009 Jam 10 pagi, JT Maznah  dengan gembiranya telah menemui seorang pesakit di wad ortopedik. Sebelum menjalankan tugas, beliau memberi penjelasan  tentang tujuan dan tatacara prosedur pembalutan kepada pesakitnya En. Ahmad.

Maznah                : Assalamualaikum, apa  khabar. Macam mana keadaan encik pagi    ni?

En. Ahmad           : Waalaikumsalam, baik dan rasa  saya masih ok.

Maznah                : Maaf encik, sebenarnya saya nak buat pembalutan ke atas tangan encik  yang patah di sebelah kanan ni. Tujuan pembalutan   ini lakukan adalah untuk memastikan tangan kanan encik dalam keadaan stabil  serta tidak mengganggu pergerakannya. Selain itu, ia akan mempercepatkan lagi proses pemulihan tangan  encik   yang patah ini untuk kembali normal.

En. Ahmad           : Silakan.
Maznah                :(Sambil memegang tangan En. Ahmad dan memulakan prosedur balutan). Ok ya encik.

En. Ahmad  :  ya, saya ok.

 3
Tamu Tak di Undang
Lebih kurang jam 10.15 am. Pada hari dan pada  masa yang sama, En. Ranjit yang merupakan seorang pensyarah  pakar Ortopedik telah melihat keadaan Maznah yang sedang melakukan prosedur balutan tersebut.

Maznah  :  Oh, En. Ranjit, selamat pagi.

En. Ranjit  : Hoi, awak buat apa ni? Macam tu ke cara awak melakukan   prosedur balutan? (tiba-tiba membalas dengan meninggikan suara)

Maznah  :  Ia En. Ranjit, kenapa?

En. Ranjit  : Kalau macam itu cara kerja awak, saya menilai awak bukan sebagai jururawat terlatih, prosedur yang awak lakukan  terhadap  pesakit tu salah. (meninggikan suara)

Maznah : Habis macam mana encik, inilah yang biasa saya lakukan? (tersipu-sipu dan tersangat malu, semua pesakit berserta penjaga mereka memandang kepada Maznah)

En. Ranjit  : Saya tak sangka, ada dikalangan jururawat terlatih di wad ini yang tak pandai buat kerja. Awak dari unit mana?  Dari kolej mana anda dapat latihan jururawat?

Maznah  : Saya dari unit 3. Kolej Kejururawatan Alor Setar, Kedah. (dalam keadaan tertekan dan malu Maznah   berusaha menghabiskan kerja-kerja pembalutan tersebut)

4
En. Ranjit  : Saya akan buat laporan kepada Pengarah Kolej tentang  cara kerja awak.

Dr. Lim  : Hallo Mr. Ranjit, jangan marah-marah cool la….nanti diaorang (Dr. Bertugas)  mogok tak nak kerja kita juga yang susah kena jaga pacient.

En. Ranjit : saya punya hal lah, you  jangan campur, you buat round you  la… (sambil berlalu meninggalkan wad…)
     
Dalam Bilik Mesyuarat
Pada 11 Mei 2009, jam  9.00 pagi. En. Aziz selaku Pengarah Kolej, En. Abu sebagai Timbalan Pengarah, telah memanggil semua ketua-ketua unit dan jururawat-jururawat klinikal untuk diadakan mesyuarat segera bagi melihat masalah yang sedang berlaku di HAS.

En. Aziz  :  Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Tujuan saya  (Pengarah Kolej)  memanggil tuan/puan untuk mengadakan  mesyuaratpada pagi ini adalah sebagai respons terhadap sepeucuk surat yang dihantarkan kepada saya pada 9 Mei 2009 oleh   seorang pensyarah pakar Ortopedik mengenai amalan  prosedur pelaksanaan pembalutan terhadap seorang pesakit di wad Ortopedik. Justeru itu, saya merasa sangat terganggu dengan isi surat tersebut kerana ia melibatkan  imej kolej ini sebagai salah sebuah tempat latihan kejururawatan yang sangat disegani buat masa ini. Saya fikir, masalah ini tidak sepatutnya berlaku terhadap jururawat  disini kerana mereka semua adalah kakitangan terlatih.

5
Pn. Lew
(Jururawat Klinikal) : Maaf tuan, sebenarnya saya belum tahu apa-apapun lagi tentang kes ini kerana dua  hari lepas saya mengambil cuti dan kalau boleh saya ingin tahu keadaan sebenar, apa yang telah berlaku di wad saya.

En. Aziz                  : Baiklah, saya akan menerangkan keadaan sebenarnya.  Begini, salah seorang daripada JT dari Ortopedik iaitu Cik Maznah bt. Hassan didapati telah melakukan prosuder pembalutan yang salah terhadap seorang pesakit, keadaan ini bukan sahaja menyalahi etika kerja, ia juga boleh menimbulkan implikasi yang tidak baik terhadap pesakit. Selaku pengarah, saya masih menimbang perkaratersebut kerana respons terhadap masalah ini datang daripada pensyarah Ortopedik dan belum meluas keluar. Oleh itu, saya ingin mendapatkan kepastian dan penjelasan dari  tuan/puan dan perkembangan jururawat semasa daripada  Ketua Unit wad Ortopedik khususnya berkaitan dengan masalah ini.

Pn. Lew               : Tuan, saya rasa semua kaki tangan saya di wad tersebut telah  menjalankan tugas mereka dengan baik, sebelum inipun saya tidak  pernah mendengar kes kesilapan jururawat ketika
melakukan balutan ini. Ini kerana mereka adalah jururawat terlatih dan amalan tersebut merupakan satu tugasan yang sangat principal bagi  mereka. Jadi menurut tuan, adakah JT Maznah patut dipersalahkan dalam hal ini?

En. Aziz               : Ya, isi surat tersebut menyatakan pihak Kolej gagal mengajar tatacara membuat balutan yang betul terhadap pesakit sehingga JT gagal memainkan  peranan sebagai JT yang sebenarnya.

Pn. Ani       :  Tuan, kalau boleh saya ingin menjelaskan keadaan sebenar (Ketua Jururawat   apa yang telah berlaku pada hari tersebut. Sebenarnya,  Wad Ortopedik )ketika itu saya berada tidak jauh dari Maznah dan saya pun telah mendengar penjelasan daripada JT Maznah tentang  peristiwa tersebut. Maznah menyatakan kepada saya bahawa beliau telah menjalankan prosedur itu mengikut tatacara yang sebenarnya sebagaimana yang didapati  dalam latihan kejururawatan dan beliau sendiri pun hairan bagaimana En. Ranjit boleh menegur dan memarahinya sedangkan cara itu betul pada pendapatnya. Jadi macam  mana… Em.. pasal En.Ranjit tu, sebelum ni pun ada juga saya  dapat complain daripada jururawat tentang sikap beliau yang  suka memarahi jururawat…saya pun tak tahu nak cakap apa. (sambil melemparkan kepada ahli sidang..)

Pn. Lew  : Ya, saya bersetuju dengan Pn. Ani, saya sendiripun sudah banyak kali melihat dia naik berang dan selalu marah-marah pada jururawat dan kalau tak silap saya sebelum ni pun saya  pernah lihat beliau complain sesuatu terhadap Maznah.

En. Abu                   : Tn, saya fikir pokok persoalan sebenar dalam masalah ini  ialah berkaitan dengan persoalan prosedur balutan itu dilakukan sama ada betul atau salah, persoalannya sekarang bukan lagi masalah Maznah melakukan kesilapan. Oleh itu, pada pendapat saya, kita perlu melihat keadaan sebenar  bagaimana prosedur itu dijalankan sebelum kita menyatakan ianya salah.

En. Aziz :  Ya, saya setuju.
En.Abu  :  Tn, err.. oleh kerana semua ketua-ketua  unit sedang berada  bersama-sama dengan kita sekarang. Saya cadangkansupaya kita  sama-sama melihat prosedur balutan itu d dilakukan. Mungkin JT senior boleh lakukan demonstrasi tentang tatacara prosuder tersebut.

Ali           :            Ya, saya juga bersetuju dengan pendapat En. Abu dan saya  (KU Bedah)          cadangkan juga prosedur tersebut ditayangkan melalui CD    dan internet. Kemudian kita bawa JT Maznah untuk melakukan Demonstrasi.

En. Aziz         :   Jika kita semua merasakan itu yang terbaik, saya amat  berharap agar kes ini segera diselesaikan. Saya jemput Pn. Nita untuk Menunjukkan prosedur tersebut.

Pn. Nita  (JT senior) :     Baik tuan. (menuju ke depan peserta dan menunjukkan prosedur balutan yang sebenar dengan menggunakan objek patung)
   
En. Aziz               :  Terima kasih Pn. Nita, sekarang cuba kita tayangkan CD dan internet.

Akob (UnitTeknikal)    :     Ok tuan, saya akan tayangkannya sekarang (sambil mengambil alat cakera padat dan menayangkannya melalui slide, kemudian membuka laman web dan melihat prosedur tersebut melalui
Internet.

8
En. Aziz             : Pada dasarnya saya  berpuas hati dengan  apa yang telah dilakukan sebentar tadi. Jadi sekarang, boleh tak seseorang memanggil JT Maznah untuk melakukan demonstrasi tersebut.

Pn. Lew            : Ya tuan, saya boleh panggilkan, (dengan menggunakan telefon bimbit). Ya, dia datang sekarang juga.Pada jam 11.00 pagi sambil menunggu Maznah, mesyuarat berehat seketika. Tepat jam
11.15 pagi bersama-sama Maznah yang telah hadir dalam mesyuarat  tersebut. Mereka
meneruskan perbincangan.

En. Aziz            : Saya memohon maaf kerana terpaksa memanggil awak ke bilik mesyuarat pada pagi ini. Saya  fikir, awak sudah maklum dengan kes yang telah berlaku tempoh hari yang melibatkan awak dengan En. Ranjit. Saya sangat mengambil berat tentang perkara tersebut. Setelah mendengar maklum balas dari  pelbagai  pihak dalam mesyuarat  ini, kami telah memutuskan untuk melihat semula bagaimana  prosedur balutan terhadap pesakit dilakukan. Sebentar tadi, Pn. Nita telah mendemonstrasikan tatacara tersebut, tayangan CD dan internet juga telah kami lihat. Bagi menentukan kedudukan sebenar dalam masalah ini, kalau tak keberatan boleh tak saya arahkan awak untuk melakukan demonstrasi berkaitan dengan prosedur tersebut?

Maznah            :  Boleh tuan. (terus ke depan dan melakukan prosedur tersebut,
semua ahli mesyuarat bertumpu kepada Maznah)

En. Aziz           : Ok, t.kasih Cik Maznah, bagaimana pendapat tuan/puan terhadap prosedur tersebut?

Pn. Lew          : Setelah membandingkan dengan apa yang dilakukan oleh Pn.Nita dan tayangan tadi, saya rasa JT Maznah telah melakukan prosedur tersebut dengan betul. Bagaimana pula dengan pendapat yang lain?.  (semua ahli menyatakan setuju dengan prosedur tersebut)

En. Aziz          :  Adakah awak pasti apa yang dilakukan pada hari tersebut sama dengan apa yang awak tunjukkan dalam demonstrasi  sekarang ini.

JT Maznah  : ya tuan.

En. Aziz                 : Baiklah, setelah mendengar keterangan dari semua pihak dan demonstrasi yang dijalankan tadi, saya fikir ada sesuatu yang tidak kena dengan pegawai surgen  (En. Ranjit). Ini mungkin melibatkan masalah komunikasi, prosedur complain, dan mungkin juga ada masalah antara hubungan surgen dan nurse. Sebenarnya insiden ini ada hikmah  untuk saya melihat sejauh mana hubungan dalaman antara pelbagai pihak dalam hospital ini untuk dilanjutkan ke pihak  atasan. Ok. Lah,  jam ditangan saya sekarang menunjukkan pukul 12.15 tengahari. Jadi, saya tangguhkan mesyuarat ini untuk hari ini. Terima kasih atas idea pandangan dan  perhatian tuan/puan ke atas kes ini. Saya akan meneliti perkara tersebut dengan lebih jelas dan akan segera mengatur pertemuan dengan En. Ranjit selepas ini. 10Tepat pukul jam 12.40 tengahari, ahli mesyuarat meninggalkan bilik mesyuarat dan melakukan tugas masing-masing seperti biasa di HSA.


Teaching  Guide
Orthopedic Ward Dilemma
SYNOPSIS
The case is about Staff Nurse(S/N) Maznah who was qualified as a nurse 3 years ago(2005), being scolded/ humiliated by the Orthopedics Surgeon Mr. Ranjit, whom as an in charge of the unit for being not performing the bandaging(arm sling) for a fractured right hand patient incorrect way. Acomplaint letter was sent to the director of Nursing College, Alor Setar, Kedah for the weaknessesof the staff nurse who was trained in that college.The director of the college, being disappointed called upon all the head of units, tutors and clinicalinstructors for an urgent meeting. The clinical instructors and tutors were instructed to demonstratethe procedure of bandaging. The procedure CD and the internet were on to check with the procedure. Staff Nurse Maznah was called to the hospital matron’s office to perform the bandaging procedure to the clinical instructor. After the procedure, it was found out that she had done the procedure according to the standard check list. She did it correctly! A reply letter was sent to the orthopedics Surgeon to inform him that there was nothing wrong with the training college and the nurse Maznah. She had perform the bandaging correctly.

OBJECTIVES
A). To enable all qualified nurses to be confident and alert during duties.
B). To enable all doctors and surgeon to respect each other at all times in hospital and wards.
C). To the important of continuing education for the updating of knowledge and nursing skills so that
can be respected by the surgeon. 11
D) To the college staff, tutors and clinical instructors constantly keep up to date the nursing
knowledge and skills in order to teach student nurse so that the surgeon be confident and qualified
staff.
E) To keep communications, relationship, procedure complain and human relation in the
organisation.

TARGET GROUP
The case is suitable for nurses, nurses in the management team, and nurses in the nursing college
and surgeon in the hospitals to develop their skills in patient care and work as as a efficient team.
Nurses using this case study should have sufficient knowledge and skills in patient care and ward
management.

CASE LEADING STRATEGY
It is suggested that the following method be applied during the teaching.
1). The case be distributed to the target groups before the class discussion.
2). The class be divided into groups of 8-10. Each group will be given 40 minutes to discuss the case
3). A role play may be perform on the case as to enable the students to have the feel of the situation.
4). Another 20 minutes will be allocated to the spokesperson from each group to give his/her group’s analysis of the case. The final 20 minutes can be given for general discussion by the class and the trainer for summary and comments.

Suggested Questions
1. Identify and carefully analyze the contributory factors relating to the dilemma in the orthopedic ward. Your answer should consider the perspectives from the following:
a. the staff nurse
b. the Orthopedics Surgeon (Mr. Ranjit).
c. The patient (En. Ahmad)
2. Do you think the surgeon has the right to scold the nurse in front the patient? Why?
3. why that the nurse was not confident to inform the surgeon that she did the right thing?
4. Should the surgeon write the complain letter to the Nursing College Director or the matron in charge of the nursing  staff of the hospital ? why?
5. Analyze the management problems facing the various key personal in the organization (Hospital and ward) How would you advice them to resolve them?
6. What are some and the key issues that a comprehensive training and continuing nursing education development topics be included for the nurse?

Analysis
A. The dilemma was caused by:
1. Lack of confidence of the nurse in performing the procedure
a. She was not sure of the procedure
b. She has been doing the procedure all these while without any questioning from doctors or surgeon

2. The reaction from the nurse
a. Obey the orders from the doctors/surgeon
b. Obey directive from the senior nurse in the ward

3. No respect from the higher authority
a. Surgeon think he has all the power  in the ward
b. Surgeon used to raise voice on the nurse

4. If is not right for the surgeon to write a complain latter to the nursing college
a. The nurse is an independent staff in the hospital
b. The nurse is no more a trainee of the college
c. Nursing director has no power to take any action on nurse if she make the mistake.

5. The matron in charge of the hospital should be the one come in to the picture.
a.   Maznah was her staff.
b. Was there any continuing nurse education given to developed all nurses includes Maznah


6. Nurses should be confident in caring for the patient
a. The nurse should now the procedure check list very well
b. The nurse should be able to inform the surgeon that she is not in the wrong

7. Nurses should be assertive in their carrier
a. A nurse should be able to say yes when due and say now when its not.

8. Nursing College had make the right moves to  rectify the dilemma
a. Call all staff especially clinical director to check on the procedure
b. The director got the tutor and CR to demonstrate the procedure
c. Compare with the CD and internet on bandaging check list
d. Clear of the nurse (Maznah’s dilemma of being abused in the ward.)



B. Introduction The Nurse
Nursing provides a caring service, where the nurse aims to promote, maintain and restore the optimum state health for each individual. The role of the nurse in the health care team is to provide holistic health care in a variety of settings which include health education, prevention of illness, promotion of health, care of the acute and chronically ill, rehabilitation and even to a peaceful death.  The nurse has a professional obligation to provide the delivery of health care not only to the individual but also to the individual's family and community.  To ensure such service can be efficiently delivered, the basic nursing (Diploma) course provides comprehensive preparation and sound foundation in health science, behavioral science, and nursing science using the integrated approach.

C. Quality  of Nurse
a. Must be interested in Nursing.
b. Has been involved in voluntary activities like Red Crescant, St. John's Ambulance, girls guides etc. This can be an added advantage.
c. Can speak several other languages besides mother tongue.
d. Physically and mentally fit.
e. Height 5 feet and above.
f. Body build - not too thin/not obese/Normal BMI
g. Single
h. Those with followings deformities or conditions may not be considered:
- HIV positive
- Epilepsy
- Without fingers
- Severe cleft palate  16
D. Characteristics required of a nurse :
a. Patience
b. Gentle and soft spoken
c. Caring and considerate
d. Compassionate
e. Committed and dedicated
f. Knowledgeable
g. Dexterous
h. Good communication skills
i. Able to think critically
j. Open minded, positive thinking
k. Able to work in a team
l. Matured

RUJUKAN :
Pn. Lang Eng L. & Ab. Hamid Ali.Dilema  di wad otopedik (n.d).Available :[Online].
         http://apps.intan.my/accsm/localcase/Dilema%20wad%20orthopedik_edited29Mei_.pdf (2011 July 5)

No comments:

Post a Comment