Friday 13 May 2011

Hari Jururawat 2011

Salam sejahtera,
         Sambutan Hari Jururawat peringkat kebangsaan 2011 di SACC Selangor telah pun berlalu. Rasanya selepas ini  Sister dan matron sibuk pulak mengatur sambutan untuk peringkat daerah masing masing, maklumlah bukan semua jururawat dapat hadir di peringkat kebangsaan hari tu.Apapun bagi semua jururawat hari jururawat tetap meriah ,walaupun seperti yang ditulis dalam Akbar Berita Harian 12 mei 2011 "Kasih Jururawat','Pengorbanan besar yang tidak dihargai'.tapi semangat jururawat tidak luntur jua. Syabas sahabatku.... jururawat sekelian  Tahun ini saya secara tidak rasmi jadi ketua  rombongan untuk ke SACC  saya di beritahu segala urusan telah siap diatur termasuk tempat penginapan.Senang lah macam tu kan....
Ada juga seorang ,dua jururawat yang akan bersama  rombongan kali ni beritahu saya, "saya dah tak sabar nak tunggu 12 Mei inilah kali pertama saya meraikan hari jururawat diperingkat kebangsaan". 11 Mei kami bertolak wajah masing masing penuh keceriaan.

         Tak sangka ....rupanya kali ini juga kami diduga lagi.....bilik yang kami tempah sebenarnya telah di release' oleh pihak hotel sebab tak buat bayaran bilik yang diberi kepada kami adalah atas ihsan kawan2 dari tempat lain. "kita kongsi 5 orang sebilik pun tak apalah sis".Bagi saya syukur Alhamdulillah ada juga tempat untuk bermalam malam ini. Baru sejam masuk ke bilik masing masing........... , saya dapat panggilan dari kawan yang menguruskan penginapan "maaf ya bilik kami terlalu padat saya nak minta bilik tu semula ". MasyaAllah....dah dekat 5.30petang sekarang ni di mana saya nak cari hotel lain yang berdekatan ni tadi nak sampai sini pun tersesat .
         Saya segera beritahu kawan kawan yang lain , kita kena keluar bilik ni atas sebab yang tak dapat dielakan ,mujurlah jururawat memang penuh dengan kesabaran dan sentiasa cepat bertindak atas apa pun jua situasi.Kami segera mengosongkan bilik dan mengangkat beg keluar.
Kita cari hotel lain , kalau jauh esok pagi kita keluar awal awal " Alhamdulillah kami dapat cari hotel yang agak selesa juga akhirnya.Apapun macam tahun 2009 juga kami akan tetap hadirkan diri ke SACC untuk meraikan hari jururawat.Ada juga yang sungguh bersemangat " Sis, kita keluar awai esok kami nak duduk depan takut tak nampak duduk belakang".Saya kagum dan terharu dengan semangat rakan seperjuangan saya... jururawat.

       Dan ....ini cerita pagi sebelum bertolak ke SACC saya dah bersiap nak keluar bilik untuk sarapan tiba-tiba pintu bilik diketuk orang, rakan sebilik saya membukanya.Sebaik pintu dibuka saya terdengar jeritan "Sis. malunya saya" kenapa..........?????.."saya ingat nak suprise sis tadi tapi tersilap ketuk bilik orang lain bila dia buka saja bilik saya terus jerit "HAPPY NURSES DAY" . orang tu terpinga pinga dan tersenyum "Ya,     misi tersalah bilik? " katanya pada kawan saya dah siap beruniform.Kami bertiga tergelak dan terus  keluar untuk sarapan.
Biar apa pun rintangan dan dugaan kami tetap ceria.. dan antara SMS yang saya terima hari itu 12 Mei

Nenek cakap MISI sekarang tidak macam dulu dulu, BAIK
Atuk cakap MISI macam ASTRO,macam macam ada
Ayah cakap MISI mengancam
Mak pulak cakap MISI ....takut nanti kena cucuk
Tapi bagiku MISI macam L'OREAL, .. kerana dirimu begitu berharga

SELAMAT HARI JURURAWAT

Adakala kita dicaci
Adakala kita dimusuhi
Adakala kita dimarahi
Adakala kita tidak dihargai
:- tapi..........
tapi kita tetap tersenyum pilu ,
kita tetap mara melangkah 
kita tetap sabar dan tekun
kita tetap jitu dan ikhlas.

         Saya mengucapkan ribuan terimakasih kepada semua yang sudi  melawat blog saya dan saya sungguh terharu di ketika 'opening ceremony' sambutan hari jururawat di SACC salah satu gambar dari blog saya dipaparkan  walaupun saya tidak diberitahu, saya ikhlaskan. Kesemua rakan saya yang berada dalam gambar tersebut tidak dapat hadir pada hari itu.Pastinya mereka akan terkejut kalau lihat gambar tersebut terpapar.


Gambar sekitar sambutan hari jururawat 2011






















Wasalam.

No comments:

Post a Comment