Friday, 27 May 2011

Kenapa jururawat perlu menyertai Persatuan Jururawat Malaysia

Salam,
    Sebagai seorang yang bergelar jururawat dan berbangga menjadi jururawat, adakah kita sentiasa menyokong persatuan yang mewakili jururawat? Sokongan jururawat yang padu  pasti akan memertabatkan profession kejururawatan sekali gus memertabatkan diri sendiri yang bergelar jururawat. 
Bagaimana hendak menyokong?..... mudah saja pastikan kita menjadi ahli persatuan MNA , lebih baik jika dapat menjadi ahli seumur hidup. Kenapa saya nak berkempen pula....saya bukan siapa siapa hanya jururawat biasa dan ahli biasa. Setelah sekian lama menjadi jururawat  dan menjadi ahli persatuan saya juga  telah menjadi 'defaulter' tak bayar yuran sekian tahun langsung nama saya terkeluar menjadi ahli,padahal selepas saja tamat latihan terus daftar sebagai ahli.

Saya rasa antara faktor berlaku demikian terhadap diri sendiri dan mungkin ramai lagi jururawat adalah kerana,
- Kurang kesedaran diri sendiri.
- Tiada penerangan yang jelas kepentingan menjadi ahli.
- Tidak tahu faedah menjadi ahli.
- Tidak ada ahli aktif/AJK yang benar benar sukarela  mengutip dan mengumpul yuran setiap tahun.
- Tidak mendapat info setiap aktiviti / perkembangan walaupun ada dibuat.
- Yuran susah dijelaskan oleh ahli walaupun yuran tidaklah begitu banyak dan membebankan.
- Tidak dapat menyertai aktiviti lantaran kongkongan tugas jururawat bekerja shift hanya sebahagian yang
   dapat hadir untuk mesyuarat atau aktiviti persatuan walaupun ada keinginan untuk menyertai.
         Walaupun apa alasannya  yang pentingnya kita mestilah menjadi ahli persatuan. Pepatah melayu menyebut "Bersatu kita teguh bercerai kita roboh".Lihatlah jawatan lain yang sangat 'glamour' setiap tahun sambutan dibuat dihargai dan disanjung.
         Apa kurangnya jururawat........ hingga kita lebih dikenali  sikap yang tidak elok sahaja.Sesunguhnya memang sukar menghapus stigma yang telahpun  wujud sekian lama ,bagaimanapun ianya tidaklah mustahil andai kita bersatu dan  menjalankan tanggungjawab penuh etika dari peringkat bawah hinggalah ke peringkat atasan.Jika kita tak kesempatan cukuplah mulakan  menyokong   dengan menjadi ahli MNA dan hargai  rakan kita yang  bersungguh sungguh memperjuangkan hak kita.Syabas kepada senior senior kita, mereka ada yang telahpun bersara tetapi perjuangan mereka........ kita sedang mengecapinya  sekarang.
       
      Mujurlah saya tersedar dari menjadi 'defaulter' ahli sebelum bersara.                                                                                                                
        

No comments:

Post a Comment